Ik ga akkoord dat pragmatiQ mijn gegevens opslaat voor toekomstige contacten

Adres: Boerhaavelaan 40, 2713 HX Zoetermeer, Nederland

Tel. +31 (0)6 8141 8868

KvK Haaglanden: 27335571

© 2019 pragmatiQ B.V.

GDPR: The right to be forgotten – Waarom is het zo belangrijk?

 

 

Wat is GDPR?

De afkorting GDPR staat voor General Data Protection Regulation (of in het Nederlands AVG:  Algemene Verordening Gegevensbescherming). GDPR draait om de bescherming en het beheer van persoonsgegevens en is van toepassing op elk bedrijf met klanten of werknemers binnen de Europese Unie.

Centraal binnen GDPR staat dat het uitgangspunt voor ondernemingen moet zijn om zo min mogelijk persoonsgegevens te bewaren, en dat er redelijke voorzorgsmaatregelen aanwezig zijn om de risico’s voor personen te minimaliseren. Dit heeft invloed op alle mogelijke manieren waarop gegevens worden beheerd. Van de manier waarop data wordt opgeslagen en gedeeld, tot de manier waarop het toegankelijk wordt gemaakt.

 

GDPR en de wet

Op 14 april 2016 werd een besluit genomen in het Europees Parlement dat heel veel consequenties gaat geven voor juist deze bedrijfsapplicaties: de GDPR wet werd aangenomen.

De EU gaf bedrijven wel ruim de tijd om aanpassingen door te voeren in hun processen en systemen. Twee volle jaren om exact te zijn, en deze tijd is nu verstreken.

 

Bent u al zover?

U heeft zeer waarschijnlijk al grote stappen gezet heeft. De beveiliging van uw systemen heeft top prioriteit en is ongetwijfeld goed geregeld, de verplichte aanstelling van een DPO (“Data Protection Officer”) of PO (Privacy Officer) is vast ook al gebeurd indien u meer dan 250 werknemers heeft. Toch?

Waarom is het dan zo, dat – volgens vele onderzoeken – 80%(!) nog niet compliant is, terwijl de boetes voor het niet compliant zijn torenhoog mogen worden? De bedragen liegen er niet om: tot aan 20 Miljoen Euro of 4% van uw wereldwijde jaarlijkse omzet.

BLIJF AVG/GDPR

COMPLIANT

MAAK GEBRUIK VAN ONZE GDPR APPLICATIE

Manage your GDPR Compliance

Onze GDPR2HANDLE applicatie bestaat uit 10 stappen, die doorlopen moeten worden om volledig compliant te kunnen blijven m.b.t. de GDPR/AVG richtlijnen. Binnen de applicatie kunt u alle noodzakelijke checklisten beheren en rondsturen in uw organisatie, alle relevante documenten uploaden en beheren, en - wanneer noodzakelijk - uw beheerproces volledig inrichten, monitoren en beheren.